Idéer til festen

Find hjælp til festlige indslag

Datoen er fastsat, bordplanen er på plads, og festhumøret er højt, men du mangler ideer til festen. Der skal lige være et par sjove indslag, der kan gøre dagen ekstra mindeværdig for både vært og gæster. Find en sjov ide til din fest.


Det lumre indslag – agurkestafet

Med dette sjove indslag kommer dine gæster tættere på hinanden – i mere end én forstand!

Gæsterne deles i to hold, der danner to rækker ved siden af hinanden. Den første person i rækken placerer en agurk mellem sine lår, hvorefter vedkommende løber ned i den anden ende af lokalet/græsplænen/vejen, og rundt om en kegle eller lignende. Derpå løber personen tilbage til sin holdrække og afleverer agurken til den næste – uden at nogen af dem bruger hænderne, vel at mærke. Sådan fortsætter man, til alle i rækken har løbet en tur med agurken. Det hold, der har de hurtigste argurkeluftere, vinder.

Alternativt kunne andre ideer til festen være at deltagerne placere bolde, appelsiner eller balloner mellem knæene. Her kan man evt. bruge hænderne, når stafetten skal gives videre.


Hjernevrideren!

Hvem af dine gæster har mest styr på de hotteste slogans? Deltagerne i dette sjove indslag skal gætte, hvilket firma eller produkt der hører til hvilket slogan. Der gives ikke svarmuligheder. Quizzen kan laves som en alle-mod-alle-konkurrence, eller deltagerne kan opdeles i hold.

Eksempler på slogans (firma eller produkt i parentes):

  • “Den er go'” (Haribo)
  • “Kom nærmere” (TDC)
  • “Smelter i munden, ikke i hånden” (M&M’s)
  • “Sig det med blomster” (Interflora)
  • “Gør det, du er bedst til – det gør vi” (Danske Bank)
  • “Connecting people” (Nokia)
  • “Hvad byder du uventede gæster?” (Gevalia)
  • “…når du er sulten for sjov” (Kims)
  • “The best a man can get” (Gilette)
  • “Hvem ka’?” (Bilka)
  • “Mere action – mindre mormor” (Kig Ind)
  • “Det tager kun fem minutter” (Fakta)
  • “Kend den på knækket” (Langelænder-pølser)
  • “Vækker en tiger i dig” (Kelloggs Frosties)
  • “Just do it” (Nike)
  • “Sig navnet” (Oma)
  • “Because you’re worth it” (L’oreal)
  • “Let’s make things better” (Phillips)
  • “Always the real thing” (Coca Cola)
  • “I’m lovin’ it” (McDonald’s)
  • “Det er en om’er” (Tuborg)
  • “Vitaminer til hovedet” (Bog & Ide)
  • “Tør, hvor andre tier” (Ekstra Bladet)
  • “Jeg er også gået over til…” (Prince)
  • “Helt enkelt” (L’easy)


Den omfattende – små sedler ved bordet

En lille detalje ved borddækningen kan gøre en stor forskel og sætte gang i festen. Der lægges små sedler ved alle gæsternes pladser, f.eks. under tallerkenen eller inden i bordkortet. På sedlerne står en anvisning til hver person, som skal følges under middagen eller måske under hele festen.

På sedlerne kan der bl.a. stå:

  • Du skal rejse dig og skåle hvert kvarter.
  • Du skal holde en tale om værten.
  • Du skal skrive et digt om en kartoffel og læse det op.
  • Du skal forsøge at binde de andre gæsters snørebånd sammen under bordet.
  • Du skal holde en tale om den person, du sidder overfor.
  • Du skal hvert 20. minut tørre festens hovedperson om munden.
  • Du skal lægge an på alle de mandlige gæster (til mænd).
  • Du skal fortælle din sidemand vidt og bredt om din nye luksusyacht.
  • Du må ikke bruge ordene “ja” og “nej” under middagen.

En af de sjove indslag jeg har set er, når opgaverne laves som en dominoeffekt. F.eks. kunne der stå på en seddel: “Hver gang din sidemand drikker af sit glas, råber du ‘bingo’, så højt du kan.” På en anden seddel står der: “Når du hører én sige ‘bingo’, rejser du dig op og råber ‘banko’ af dine lungers fulde kraft.” På en tredje seddel står der: “Hver gang du hører nogen råbe ‘banko’, springer du op på din stol.” Og så videre, hele bordet rundt.

Opgaverne kan også være rent praktiske, så værten også får tid til at nyde festen:

  • Du skal være med til at vaske op, når alle er gået fra bordet.
  • Du skal anrette desserten.
  • Du skal tage ud af bordet efter middagen.
  • Du skal sørge for, at der er isterninger i baren hele aftenen.
  • Du skal være med til at anrette natmaden.
  • Du skal tømme askebægre/skraldespanden i løbet af aftenen.

 

http://www.underholdningtilfirmafest.dk http://www.underholdningtilbryllup.dk http://www.xn--underholdningtilfdselsdag-wtc.dk http://www.underholdningtilkonfirmation.dk/ http://www.underholdningtilfester.dk/ http://www.underholdningtilfester.dk/

Idéer til bryllup

Mangler du idéer til den store bryllupsfest? – Kig her

Indslag til bryllup

Her kan du få inspiration til festlige indslag til bryllup

Fest og farver

Har du tænkt over hvilke farver din fest skal have?